Οι παλιοί πυροσβέστες λένε ότι τη φωτιά, άμα την προλάβεις στην αρχή της, τη σβήνεις με ένα ποτήρι νερό. Η ανάγκη μείωσης του χρόνου αντίδρασης και το έντονο γεωγραφικό ανάγλυφο της χώρας, υπαγορεύουν τη χρήση αεροσκαφών σε αποστολές δασοπυρόσβεσης.
Το Πυροσβεστικό Σώμα κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου (1 Μαΐου έως και 31 Οκτωβρίου) χρησιμοποιεί αεροσκάφη και ελικόπτερα για τις επιχειρήσεις κατάσβεσης δασικών πυρκαγιών ανά την Ελλάδα. Κάθε χρόνο πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου καθορίζεται η διασπορά τους (τα σημεία στάσης τους), έτσι ώστε κάθε περιοχή της Ελλάδας να καλύπτεται από επιχειρήσεις εναερίων μέσων.
Από τη στιγμή που θα ζητηθεί η συνδρομή εναερίων μέσων στην κατάσβεση μιας δασικής πυρκαγιάς:
- απαιτούνται 20 λεπτά (προετοιμασία εκκίνησης του κινητήρα, ζέσταμα μηχανής, προετοιμασία του προσωπικού) για να απογειωθούν.
- με το που θα απογειωθούν, απαιτούνται επιπλέον από 5 λεπτά έως και 1 ώρα και 30 λεπτά περίπου για να φτάσουν στην περιοχή της πυρκαγιάς ανάλογα με το πόσο κοντά ή μακριά βρίσκεται η βάση στάθμευσής τους.
- έχουν συγκεκριμένο χρόνο πτήσης που κυμαίνεται περίπου από 2–4 ώρες ανάλογα με τον τύπο του αεροσκάφους ή του ελικοπτέρου.
- με το που θα προσγειωθούν απαιτούνται από 30 λεπτά μέχρι και 1 ώρα περίπου για τον ανεφοδιασμό (λήψη καυσίμου) τους μέχρι να μπορέσουν να ξαναχρησιμοποιηθούν.
Ιδιόκτητα αεροσκάφη δασοπυρόσβεσης
Η Ελλάδα διαθέτει τρεις ιδιόκτητους τύπους αεροσκαφών δασοπυρόσβεσης (CL-215, CL-215 και PZL). Τα δυο πρώτα είναι τα γνωστά Canadair αμφίβια υδροπλάνα με μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς νερού. Το γέμισμα των δεξαμενών μπορεί να γίνει εναλλακτικά και σε αεροδρόμιο, καθώς και σε ορισμένες λίμνες.
Τα PZL είναι συμβατικά αεροσκάφη και έχουν σαφώς μικρότερες δυνατότητες μεταφοράς φορτίου σε σχέση με τα Canadair. Ταυτόχρονα όμως, είναι πιο οικονομικά στη χρήση και μπορούν να αντιδράσουν άμεσα. Χρησιμοποιούνται για την αρχική προσβολή δασικών πυρκαγιών.
Μισθωμένα ελικόπτερα δασοπυρόσβεσης
Η χώρα μας μισθώνει επίσης κάθε χρόνο και έναν αριθμό εξειδικευμένων ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης (περίπου 12 ανάλογα με τις ανάγκες). Τα ελικόπτερα έχουν συνήθως μικρότερη μεταφορική ικανότητα σε σχέση με τα αεροπλάνα, μπορούν όμως να ανεφοδιαστούν άμεσα (ακόμα και από πισίνες σε ορισμένες περιπτώσεις!) και εκτελούν «χειρουργικές» βολές κατευθείαν πάνω στη φωτιά.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η αεροπυρόσβεση είναι μια εξαιρετικά δύσκολη και επικίνδυνη εργασία. Οι έντονες εναλλαγές της θερμοκρασίας, το μεγάλο φορτίο αλλά και η πτήση μέσα σε χαράδρες και πολύ κοντά στο έδαφος δημιουργούν ένα μείγμα εξαιρετικά απαιτητικών συνθηκών που μόνο οι πλέον έμπειροι χειριστές μπορούν να υπερβούν.
Η διαχείριση των αεροσκαφών Canadair και των ελικοπτέρων γίνεται από το Συντονιστικό Κέντρο Δασοπυρόσβεσης (Σ.Κ.Ε.Δ.) στην Αθήνα. Τα PZL είναι υπό τον έλεγχο των τοπικών Διοικητών του Πυροσβεστικού Σώματος.
Η χωρητικότητα των δεξαμενών των εναερίων μέσων, έχει ως εξής:
- Αεροσκάφη Canadair CL-215, 4,5 τόνους νερό
- Αεροσκάφη Canadair CL-415, 6 τόνους νερό
- Ελικόπτερα ανάλογα με τον τύπο τους, από 4 έως 12 τόνους νερό
- Αεροσκάφη PZL, περίπου 1 τόνο νερό
Όλα τα εναέρια μέσα μπορούν να λάβουν εντολή για απογείωση με το πρώτο φως της ημέρας, ενώ με το τελευταίο φως πρέπει να έχουν ήδη προσγειωθεί.
Πηγή: Φέτος Προσέχουμε